Stel dat je een belangrijk besluit moet nemen. Wat doe je dan?
Je gaat op zoek naar de juiste bronnen. Je verzamelt alle informatie die nodig is om de juiste afweging te maken. Je vraagt verschillende experts, zoekt in databestanden naar relevante gegevens en weegt alle voors en tegens af, om de beste keus te maken.
Op die manier doe je je best om niet alleen het optimale besluit te nemen, maar bovendien voor jezelf te bevestigen dat je er álles aan gedaan hebt wat in je vermogen ligt om succes te creëren voor de toekomst. Niet alleen is je besluit nu beter, maar ook je vertrouwen in de goede afloop.
Meer en betere informatie betekent betere keuzes
Dan vertelt iemand je dat je een cruciale informatiebron gemist hebt. Een onuitputtelijke en gratis toegankelijke database, vol genuanceerde gezichtspunten. Perspectieven die je kunnen helpen om je besluit en de implementatie daarvan nog beter af te stemmen op wat nodig en mogelijk is.
En bovendien wordt deze informatiebron, hoewel vrij beschikbaar en toegankelijk, zeer beperkt gebruikt door anderen. Dus als competitie of concurrentie een rol speelt in je werk, betekent dit dat je een mooie voorsprong hebt. Want meer en betere informatie, betekent betere keuzes.
Gratis informatie die je besluiten impactvoller maken
Ik vermoed dat je onmiddellijk aan de slag gaat om die informatie te ontsluiten, zodat je werk nóg effectiever wordt. Want gratis en voor niets informatie krijgen die je besluiten scherper, duidelijker en impactvoller maken, dat laat je toch niet schieten?
Ik hoop dat je inmiddels nieuwsgierig bent naar deze informatiebron. Ik schrijf er over in het boek: Emoties doe je maar thuis.
Emoties als cruciale informatiebron voor besluitvorming
In dit boek kun je lezen dat emoties een cruciale informatiebron zijn. Een bron die veel te weinig wordt gebruikt om ons werk te richten en te verbeteren. En om wat je wilt doen af te stemmen op wat mogelijk en haalbaar is. Door de informatie die in emoties besloten ligt niet bewust te gebruiken, maken we irrationele besluiten (ja, écht), volgen we veel te vaak een mening die onhandig is voor ons werk en duren implementaties van veranderingen in organisaties veel langer dan nodig.
Emotionele reacties zijn niet per se ingewikkeld
Het is niet per se ingewikkeld om goed naar emoties te luisteren, zonder door de heftigheid van emotionele reacties overspoeld te worden. Je kunt het leren en de vaardigheid ontwikkelen. Lees er er meer over in het boek Emoties doe je maar thuis.