MarjonBohre-Blogbeeldzelfcompassie

Emoties zijn niet lastig (of toch wel?)

Emoties, je weet wel, dat wat je voelt als er iets gebeurt dat je raakt. Prettig of onprettig, het doet iets met je. We vinden het soms maar lastig. Het komt niet gelegen. Meestal nét op het verkeerde moment.

Wat maakt emoties ingewikkeld?

Is het eigenlijk de emotie die we lastig vinden? Of ligt het misschien ergens anders aan? Als je vraagt aan mensen wat het dat emoties ingewikkeld maakt, gaat het vaak over de expressie van de emotie: ‘ik wil niet huilen op mijn werk’. Of: ‘hij ging helemaal uit zijn stekker, zo boos was hij. Dat was echt niet oké.’

De uiting van de emotie roept vaak van alles op. Er worden grenzen overschreden: van fatsoen, van professionaliteit of van persoonlijk ongemak. Maar dat ligt niet per se aan de emotie zelf. Veel meer gaat het om de manier waarop we die emotie zien bij onszelf of een ander.

Het ligt vaak niet per se aan de emotie zelf. Veel meer gaat het om de manier waarop we die emotie zien bij onszelf of een ander.

Wát we voelen of ervaren, geeft ons informatie over wat er is gebeurd en hoe dat ons beïnvloed. Iemand gaat over je grens heen door een foute grap en dat maakt je boos. Er klinkt continu te harde muziek en daarover groeit je irritatie. Een niet nagekomen afspraak voedt je teleurstelling. Een promotie die naar een collega gaat geeft je een steek van jaloezie.

Emoties vertellen je waardevolle informatie

Die emotie an sich helpt je begrijpen hoe je de gebeurtenis interpreteert. Wat maakt dat het je raakt? Hoe wil je daar mee omgaan? Hoe kan die informatie jouw toekomstige besluiten beïnvloeden? Dat geldt voor jezelf maar ook voor mensen om je heen of in je team.

Als je weet dat mensen in je team onzeker zijn over de toekomstige richting, kun je besluiten meer informatie te geven. Als je ziet dat iemand gefrustreerd is over een besluit dat maar niet wordt genomen, kun je samen werken aan een alternatieve mogelijkheid om verder te komen met het werk. Emoties géén aandacht geven, zorgt dat je die informatie niet gebruikt.

Het uiten van emoties vs. het waarnemen van emoties

Dat betekent dus niet dat iedereen maar huilend en tierend hoeft rond te lopen. Aan de expressie van de emotie, het gedrag waarmee de emotie wordt geuit, kun je best grenzen stellen.

Een oordeel hebben over wat je voelt, vertroebelt de informatie die de emotie je geeft. Neem de emotie waar voor wat het is: een tijdelijke reactie op een gebeurtenis in je omgeving. De emotie (helpen) reguleren en de informatie er uit destilleren helpt om effectiever te worden in het werk. Een bak aan informatie die je kunt gebruiken in besluitvorming!

Meer lezen? Kijk hier voor het boek Emoties doe je maar thuis!

Wij gebruiken cookies om u de beste online ervaring te bieden. Door akkoord te gaan, accepteert u het gebruik van cookies in overeenstemming met ons cookiebeleid.

Privacy Settings saved!
Cookie-instellingen

Op deze website worden verschillende cookies gebruikt. We maken onderscheid tussen functionele, analytische en marketing-cookies. Je kunt zelf kiezen welke cookies wel en niet geplaatst mogen worden.


We meten bezoekers op onze website via Google Analytics, om onze website te verbeteren Het bijhouden van bezoekgedrag is geanonimiseerd en dus niet terug te leiden naar jouw persoon.
  • _ga
  • _gid
  • _gat

Liever niet
Accepteren