Veel organisaties hebben kernwaarden. Professioneel en behulpzaam. Innovatief en klantgericht. Samenwerken en verbinden. Woorden die gebruikt worden om iets weer te geven van wat belangrijk is.
Die waarden zijn vaak niet meer dan woorden.
Mooie woorden, dat wel. Maar ook lege woorden, die iets anders betekenen voor iedereen. Woorden die mensen niet makkelijk onthouden, omdat ze ingewisseld kunnen worden door een ander. Soms kom ik mooie acronymen tegen. Waarin wel 6, of soms 10 woorden zijn gekoppeld. Een goed bedoelde poging om mensen te helpen de waarden te onthouden. Ze niet te vergeten terwijl ze gewoon elke dag hun werk doen.
Zo’n lege waarde helpt je niet.
Integendeel. Meer lege begrippen leiden tot een gevoel van richtingloosheid. Niemand die precies weet wat er nu belangrijk is. En wat er eigenlijk verwacht wordt. En na een tijdje nemen we dan afscheid van die waarden, omdat ze niet brachten wat we hoopten. Dat is jammer, want waarden kunnen weldegelijk helpen bij bepalen van gewenst gedrag, bij het ervaren van een gezamenlijke cultuur, bij het richten van toekomstvisies.
Hoe zorg je er nu voor dat die kernwaarden meer zijn dan lege begrippen?
Twee dingen kunnen je daarbij helpen:
1. Zorg dat kernwaarden geconcretiseerd zijn naar gedragsvoorbeelden.
Wat betekent het als je innovatief bent? Dat je de hele dag alles ter discussie stelt en nieuwe processen bedenkt voor alles wat je tegenkomt? Of dat je eenmaal per jaar een congres bezoekt en op basis daarvan een nieuw product bedenkt? Hoe ziet een innovatieve stijl er uit? Wat doet iemand dan?
Kernwaarden op zich zijn op vele manieren interpretabel. Wat voor jou flexibel is, is voor mij zwabberend en onduidelijk. Wat voor mij creatief is, is voor jou chaotisch en ongericht. Besteed er tijd aan om beelden te delen. Om voorbeelden met elkaar te bespreken. Om vanuit nieuwsgierigheid te onderzoeken wat een organisatiewaarde betekent voor iemands werk. En hoe dat door die collega wordt ervaren. Deel de verhalen die symbool staan voor successen rond die kernwaarden.
2. Laat je medewerkers hun eigen individuele waarden verbinden aan de organisatiewaarden.
Een waarde is pas écht motiverend als ik me er persoonlijk aan kan relateren. Als dat woord voor mij zelf betekenis heeft. Dat zijn natuurlijk niet altijd precies dezelfde woorden. Mijn waarde vriendelijk, kan relateren aan een organisatiekernwaarde ‘respect’. Is flexibel een kernwaarde die belangrijk is voor je organisatie? Misschien is uitdaging voor je collega belangrijk en kan hij die persoonlijke waarde kwijt in het zoeken naar nieuwe wegen waarop de organisatie zich kan aanpassen.
Neem de tijd.
Tijd voor het verbinden van persoonlijke waarden en organisatie waarden. Het is oké als niet iedereen dezelfde woorden belangrijk vindt. In die diversiteit zul je de rijkdom van de talenten ontdekken. Als je weet wat je waarden zijn als organisatie en de mensen weten wat hún waarden zijn en hoe die samen zijn verbonden dan breng je de ziel in je werk.
Dan wordt het werk wat je doet, zinvol op persoonlijk vlak. En kun je impact realiseren als team.