Marjon Bohré - Blog Menselijk op afstand

Hoe hou je het menselijk op afstand?

Wij mensen zijn sociale wezens. We horen graag ergens bij. De één meer dan de ander, eerlijk is eerlijk. Maar ieder van ons is graag deel van een groter geheel. Zonder contact met elkaar functioneren we minder goed. We weten dat sociaal contact nodig is voor een gezonde ontwikkeling.

Online en met afstand

En opeens is online en thuis werken de norm is geworden. En is het dagelijks contact met elkaar, informeel bij het koffiezetapparaat weggevallen. Het is bijzonder om te zien hoe snel veel teams en professionals die omslag hebben kunnen maken. De eerste focus is daarbij logischer wijs eerst op de inhoud van het werk.

Maar als dat is geregeld, hoe hou je dan contact? Hoe zorg je dat je een team blijft? Hoe besteed je aandacht aan de mens als er altijd een ‘draadje’ tussen zit? Wat doe je aan verbinding in een tijd waarin fysieke afstand noodzakelijk is?

Hoe hou je het menselijk?

Drie dingen die je kunt doen als leider van een team op afstand in deze bijzondere tijd:

  1. Streef niet naar perfectie

Niet alleen wèrken veel medewerkers thuis, daar worden ze bovendien belast met allerlei andere dingen. Kinderen die hun schoolwerk moeten doen. Zorgen die er misschien zijn over ouders. De eigen gezondheid die misschien niet top is. De afleiding die er is thuis of het gebrek aan een rustige plek om te werken.

Je belangrijkste boodschap in deze tijd is dit: streef niet naar perfectie. Dat geldt voor jou èn voor je medewerkers. Dit is een bijzondere tijd. We hebben het nog nooit eerder gedaan. Niemand heeft enig idee of dit het beste is wat we doen. In zo’n tijd is het belangrijk dat je als leider een goede balans aanbrengt.

Enerzijds mag je een beroep doen op de eigen verantwoordelijkheid, initiatief en creativiteit van je medewerkers. Een gezamenlijk doel stellen en inbreng vragen van iedereen. Daarmee spreek je het deel van de mens aan die gemotiveerd is om bij te dragen en talent in te zetten. Anderzijds is het belangrijk om duidelijk te blijven benadrukken dat perfectie niet bestaat. Vertrouw er op dat iedereen doet wat zij kunnen. En vraag wat er nodig is om dat op dit moment te doen. Dat is genoeg.

  1. Connectie voor content

Als je online vergadert en informatie uitwisselt is de verleiding groot om gelijk naar de inhoud over te gaan. Maar juist nu is het belangrijk om je bewust te zijn van de momenten die je met elkaar hebt om verbinding te maken. Start een online vergadering met een check-in. Vraag eerst eens aan iedereen om te vertellen hoe het gaat en geef iedereen het woord. Doe een dagelijkse of wekelijkse start-up met geen ander doel dan elkaar kort bij te praten. Zorg dat je zelf niet altijd aan het woord bent aan de telefoon of in een online call. Bouw stiltes in, hoe gek dat soms ook voelt. Daarmee geef je ruimte voor de ander om iets te delen. En luister met de zelfde passie als waarmee je gehoord wilt worden.

  1. Normaliseren

Dit is een onduidelijke en onzekere tijd voor iedereen. Sommige mensen zijn extra druk. Anderen hebben juist tijd te veel. Sommigen zijn opeens veel meer alleen. Anderen weten niet hoe ze even tijd voor zichzelf kunnen vinden. Dat levert voor veel mensen een emotionele achtbaan op, die voor ieder anders verloopt. Dat is normaal. Wat niet helpt is als mensen daar zelf ook nog een oordeel over hebben. Daarmee vergroten ze hun eigen stress. Als je je al onzeker voelt en dan ook nog het idee hebt dat dat hoort, dan telt de stress dubbel zo zwaar. Wat jij als leider kunt doen is normaliseren. Al deze emoties horen erbij. Je bent niet gek als je iets voelt, integendeel. Wil je wat doen? Vraag dan: ‘welke hulp kun je gebruiken’? Daarmee doe je een beroep op de menselijke neiging naar veerkracht. Komt er nog even geen antwoord? Vraag het morgen nog een keer.

 

Jij bent ook een mens

Al deze dingen gelden natuurlijk ook voor jezelf. Als leider van een online team heb je opeens een nieuwe functie. Je hebt het waarschijnlijk nooit eerder op deze manier gedaan. Dus give yourself a break.

 

Sommigen van mijn klanten organiseren juist nu een online lezing over omgaan met kwetsbaarheid, sterker worden van tegenslag of moedig leiderschap. Als fijne break in deze bijzondere tijden. Iets voor jouw team? Lees hier meer.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Gerelateerde blogs

Wij gebruiken cookies om u de beste online ervaring te bieden. Door akkoord te gaan, accepteert u het gebruik van cookies in overeenstemming met ons cookiebeleid.

Privacy Settings saved!
Cookie-instellingen

Op deze website worden verschillende cookies gebruikt. We maken onderscheid tussen functionele, analytische en marketing-cookies. Je kunt zelf kiezen welke cookies wel en niet geplaatst mogen worden.


We meten bezoekers op onze website via Google Analytics, om onze website te verbeteren Het bijhouden van bezoekgedrag is geanonimiseerd en dus niet terug te leiden naar jouw persoon.
  • _ga
  • _gid
  • _gat

Liever niet
Accepteren