Boek:
De menselijke organisatie
Vorm geven aan verbinding, vertrouwen en voldoening
De menselijke organisatie, het klinkt eenvoudig en voor de hand liggend. Elke organisatie bestaat immers uit mensen. Dan is dus elke organisatie een menselijke organisatie. Zo simpel als het klinkt, zo eenvoudig blijkt het in de praktijk niet altijd te zijn. Het handen en voeten geven aan menselijkheid en dit begrip praktisch maken, vraagt meer dan alleen een goede bedoeling en de juiste intentie.
In de volledig herziene uitgave van het boek De menselijke organisatie ontdek je hoe je menselijkheid in organisaties praktisch toepasbaar maakt. Drie begrippen zijn daarbij cruciaal: vertrouwen, verbinding en voldoening. In dit boek worden ze ontrafeld tot concrete gedragingen en handelingen. Ook lees je meer over de achtergrond van de menselijke organisatie: wat is het en wat levert het op?
De inzichten en (soms pijnlijk herkenbare) voorbeelden uit dit boek helpen je om ontmenselijking in je organisatie te herkennen en de verbinding te herstellen. Een wetenschappelijk onderbouwd én praktisch boek voor iedereen die werk wil maken van menselijk werk.
Voor wie is dit boek?
Dit boek is voor geschreven voor leiders, maar interessant voor iedereen die werk wil maken van menselijk werk. Op elke plek kun je immers een leider zijn. Een netwerk van menselijkheid kan op elke plek in de organisatie starten en groeien.
In De menselijke organisatie lees je een nuchter en praktisch perspectief op menselijkheid en ontmenselijking. Met tools voor herstel van verbinding, vertrouwen en voldoening. De (soms pijnlijk herkenbare) voorbeelden en de beschrijvingen over menselijkheid in organisaties geven je aanknopingspunten om dit in de praktijk te brengen.
Zo ontdek je als lezer onder meer:
- Wat het begrip ‘de menselijke organisatie’ inhoudt: hoe ziet het eruit en wat levert het op?
- Hoe menselijkheid in jouw organisatie een noodzakelijke voorwaarde is voor innoveren, leren, creëren en succesvol veranderen.
- De theoretische achtergrond van menselijkheid en ontmenselijking en hoe dat dagelijks voorkomt in organisaties.
- Praktische toepassing van de drie begrippen van menselijkheid: verbinding, vertrouwen en voldoening.
- Veel herkenbare praktijkvoorbeelden.
Specificaties
ISBN13: 9789024443116
Taal: Nederlands
Bindwijze: paperback
Aantal pagina’s: 192
Uitgever: Boom Uitgevers Amsterdam
Verschijningsdatum: 29-10-2021
Prijs: € 23,50
Verkrijgbaar via Managementboek.nl
Over de auteur Marjon Bohré
Wat zou het fijn zijn als dit boek niet nodig was. Als menselijkheid in organisaties de gewoonste zaak van de wereld was. Helaas is het nog lang niet zo ver. En tot die tijd blijf ik schrijven, spreken, coachen, trainen en onderzoek doen over dit onderwerp. Met als missie om meer ruimte voor menselijkheid te maken. En leiders te helpen en te inspireren om dat zelf ook te doen. Met praktische voorbeelden, theoretische onderbouwing en met een appèl op de morele noodzaak om menselijkheid prioriteit te maken.
Ik hoop dat dit boek jou aanmoedigt om bij te dragen aan meer menselijkheid in organisaties, en daarmee aan de wereld. Menselijkheid in organisaties is niet zozeer een goede businesscase, maar een ethische opdracht, die gelukkig ook veel bijkomende voordelen heeft. Een opdracht waarvoor iedereen zich verantwoordelijk moet voelen. Het is geen eenvoudige opgave, omdat we bewuste aandacht moeten hebben voor onszelf en voor de ander. Dat kost tijd en energie. Maar het levert veel op, namelijk het gevoel ‘volledig mens-zijn’ te ervaren en te geven.”
Reviews over De menselijke organisatie
Managementboek.nl
Simone van den Hil
René Janssen
Ricardo Boerkamp
"Organisations that make the most of their people find that their people make the most of them" – Sir Ken Robinson
Hoe menselijk is jouw organisatie? 10 reflectievragen als gespreksstarter
Reflectievragen voor leiders en teams
De enige manier waarop organisaties menselijker worden, is als mensen daar zelf stappen in zetten. Dat begint met het creëren van bewustwording bij jezelf en anderen, bijvoorbeeld als het gaat om (on)menselijke patronen die impliciet en subtiel in je organisatie aanwezig zijn. Maar ook het op gang brengen van een constructief gesprek binnen de organisatie is van belang; over wat menselijkheid is en wat dit betekent.
Om je daarbij te helpen, zijn er voor jou 10 waardevolle reflectievragen beschikbaar over het thema ‘De menselijke organisatie’. Je kunt ze gebruiken als startpunt voor een persoonlijke reflectie, maar ook voor een gesprek met collega’s of in je team. Of als basis om uitgangspunten in het organisatiebeleid kritisch te bezien.
Download hier de 10 reflectievragen over menselijkheid in organisaties. In het boek De menselijke organisatie vind je nog meer reflectievragen.
Meer inspiratie over
menselijkheid
Roddelen of ‘ventileren’?
Het hoofd koel houden in veranderende tijden
Omgaan met ’emotionele’ medewerkers
Nieuwsbrief
Meld je aan voor de nieuwsbrief. Je ontvangt dan elke twee weken een artikel met inspiratie en concrete tips over menselijkheid, vertrouwen, verbinding of moed. Ik waardeer het zeer als je mij volgt!