De enige manier waarop organisaties menselijker worden, is als mensen daar zelf stappen in zetten. Dat begint met het creëren van bewustwording bij jezelf en anderen, bijvoorbeeld als het gaat om (on)menselijke patronen – vaak subtiel – in je organisatie aanwezig zijn. Maar ook het op gang brengen van een constructief gesprek binnen de organisatie is van belang; over wat menselijkheid is en wat dit betekent.
Wat is menselijkheid voor jou?
Hoewel iedereen er een gevoel bij heeft, is het vaak nog niet zo eenvoudig om goed te omschrijven wat menselijkheid eigenlijk betekent. Veel mensen geven vooral voorbeelden van de momenten waarop ze zich niet menselijk behandeld voelden. Dat maakt het best lastig om goed te weten wat je eigenlijk moet doen om meer menselijkheid te krijgen.
Wie doet dat?
Ook zo’n ingewikkelde vraag is wie er eigenlijk iets moet doen als het gaat om meer menselijkheid. In al die gevallen waarin je je niet menselijk behandeld voelde, is er immers iemand anders die in actie had moeten komen. Die beter naar je had moeten luisteren. Of je had moeten respecteren.
Wat doe jij aan menselijkheid?
De meesten van ons vinden dat we zelf niet schuldig zijn aan de ontmenselijking van een ander. Humaniseren, dat is vooral iets wat een ander moet doen. Van jezelf denk je niet zo snel dat je de andere mens niet respecteert, voor vol aanziet of niet als volledig mens beschouwt of behandelt.
Overschatten van onszelf
Dit is vergelijkbaar met het verschijnsel dat 80% van de mensen vindt dat ze beter autorijden dan de gemiddelde bestuurder. Rekenkundig onmogelijk, maar in de praktijk wel herkenbaar. Dit effect staat bekend als het Lake Wobegon-effect, of het zelfoverschattingseffect.
Kom in actie
Dehumaniseren gebeurt dagelijks, bewust en onbewust, expliciet en impliciet en door ons allemaal. De enige manier om dit te veranderen is door bewuster te worden van wat we denken, zeggen en doen en dat vervolgens te veranderen. Dat vergt dus alertheid en onderling gesprek over onbewuste patronen die ons leven en werk zijn ingeslopen.
Reflecteren op menselijkheid
In het boek De menselijke organisatie staan vele voorbeelden van ontmenselijking die helpen bij deze bewustwording. En ook vind je in dit boek reflectievragen voor jezelf, of voor een gesprek met collega’s of je team.
In deze download vind je alvast 10 reflectievragen waarmee je dat gesprek kunt starten. Als een begin van re-humanisering van ons werk.